Dl. Marius Vizer a fost ales preşedinte al Convenției
SportAccord, organizaţie care va deveni conform proiectelor
adoptate, structura coordonatoare a tuturor sporturilor din lume,
inclusiv a celor neolimpice. În cadrul aceleiaşi manifestări,
F.I.A. a aderat la această Convenție, SportAccord înglobând astfel
nu mai puțin de 109 organizații sportive
internaționale.
Ziua de 31 mai 2013 va rămâne în istorie pentru toți
iubitorii sportului din România, domnul Marius Vizer, cetățean de
origine română, fiind ales să conducă destinele SportAccord,
organizație mondială a tuturor sporturilor, atât olimpice cât şi
neolimpice. La alegerile organizate la Sankt Petersburg, proiectul
curajos de reformare a sportului mondial prezentat de domnul Vizer,
preşedinte al Federației Internaționale de Judo, a întrunit
sufragiile reprezentanților membrilor semnatari ai acestei
convenții, în majoritate Federații Sportive Internaționale. Conform
declarațiilor noului preşedinte, această convenție, SportAccord, va
deveni în scurt timp o Uniune Mondială a tuturor sporturilor, sub
titulatura United Sports.
În rândul practicanților sporturilor pe patru roți
din România evenimentul are dublă însemnătate, pentru că, deşi
contracandidatul la preşedinția SportAccord s-a numit Bernard
Lapasset, şef al rugby-ului mondial, francezul nu a beneficiat de
susținerea conaționalului şi omologului său din automobilism,
preşedintele Jean Todt, acesta făcând parte din echipa de
susținători ai românului Marius Vizer. Preşedintele F.I.A.
declarase cu câteva săptămâni înainte de data programată pentru
alegerile SportAccord, cu ocazia unei importante competiții de judo
din Azerbaidjan: "Sunt încântat să fiu astăzi în Bakku, făcându-mi
plăcere să mă alătur prietenului meu Marius Vizer şi echipei sale".
Domnul Jean Todt a explicat în cadrul conferinței de presă a
evenimentului că s-au identificat valori comune şi că este
recunoscător pentru susținerea de care F.I.A. a beneficiat din
partea F.I.J., referindu-se la acțiuni comune de siguranța
circulației în regiune. Jean Todt: "I feel synergy between
judo and automobile, we share the same values. For me that is
crucial and I'm very grateful for the support from the
International Judo Federation."
Apropierea dintre cele două federaţii
internaţionale, F.I.A. şi F.I.J., respectiv apropierea dintre cele
două personalităţi, m-au făcut să urmăresc cu atenţie evenimentele
de la Sankt Petersburg, după care, desigur, l-am urmărit pe domnul
Vizer în aproape toate aparițiile sale publice, interviuri
televizate etc. Este o personalitate care se bucură de multă
simpatie şi credibilitate. Sunt la rândul meu încrezător în
capacitatea domniei sale de a revoluţiona sportul mondial. A arătat
ce poate, sporind notorietatea judo-ului în lume în doar cinci-şase
ani de când conduce F.I.J., deci într-un timp record. Este un om
puternic, are multe conexiuni la cel mai înalt nivel, nu mai
departe relația excelentă cu Vladimir Putin, construită în jurul
pasiunii comune pentru judo.
Îmi permit să-mi exprim opinia despre aceste
lucruri, tocmai pentru că mă aflu la baza piramidei în vârful
căreia se află domnul Marius Vizer, adică la capătul celălalt al
ierarhiei. Dincolo de mândria pe care o simt ca orice român, am
rămas de pe urma interviurilor televizate cu o foarte bună impresie
şi mă refer acum la partea tehnică a lucrurilor. Domnul Vizer a
pomenit de prea multe ori despre disciplina şi regulile din sport
ca să nu-mi dau seama imediat că ştie prea bine challenge-ul
sportului modern: respectarea regulii jocului. Altcumva nu s-ar mai
numi sport ci spectacol regizat, în condițiile stress-ului generat
de activitățile economice conexe, fără de care nu se poate gândi
niciun plan de progres, ci mai degrabă de supraviețuire. Pe lângă
asta, ca fost antrenor,
domnul Vizer ştie şi simte rolul social-educativ
al sportului. Iar ca om de afaceri, a sesizat că sportul, în loc să
consume, ar putea genera şi bani şi locuri de muncă şi protecție
socială pentru sportivi.
În altă ordine de idei, faptul că F.I.A. s-a
alăturat celorlalte 108 organizații sportive care formează
SportAccord chiar în ziua când "un român de-al nostru" a preluat
şefia acestei organizații, mă bucură o dată în plus. Pe de-o parte
pentru că s-a risipit, sper, orice îndoială asupra profilului
sportiv al F.I.A. Confuzia a fost sădită în România de către
oponenții F.R.A.S., aceleaşi persoane care contestă dreptul legitim
al F.R.A.S. de aderare la F.I.A., afirmând că această federație
internațională se numeşte a Automobilului şi nu de
Automobilism, tocmai pentru că nu ar fi - spun ei - o federație
sportivă internațională în sensul Legii Sportului. Acum sper că
este cât se poate de clar că F.I.A. este federația sportivă
internațională ce guvernează automobilismul sportiv, corespondentă
pentru F.R.A.S. în termenii juridici ai Legii Sportului
69/2000.
Pe de altă parte, am încredere că domnul Marius
Vizer nu va sta cu mâinile încrucişate când va afla de absurdul
situației în care se afla sportul auto în România, adică în țara sa
natală! Sunt convins că ştie deja destul de bine de la domnul Jean
Todt cam cât sport auto guvernează F.I.A. în lume şi nu cred că ar
mai putea vreun binevoitor de pe malurile Dâmboviței să-l
(dez-)informeze. Fapt este că avem în țara noastră o Federație
Națională, de automobilism sportiv, dar ne bâlbâim de şapte ani şi
ne ascundem după deget când vine vorba de afilierea la forul
mondial corespondent, conform legii şi bunului simț, de altfel. Nu
cred că acest om poate fi păcălit ori manipulat, pentru că nu
există nicio țară care să aibă o federație națională sportivă peste
care să existe ca "autoritate" o astfel de asociație civilă
fantomatică, de genul A.C.R. - ului din România. Şi când spun
fantomatică, nu trebuie să se simtă nimeni jignit. Îmi asum - cu o
anumită doză de regret - această etichetare, pentru că şi eu
sunt automobilist de zi cu zi şi nu mă bucur să văd că asociația
din care şi eu ar fi trebuit să fac parte, practic, numeric, nu mai
există. Oricărui român de bună credință îi este la îndemână să
constate că nu întâlneşte în trafic niciun membru A.C.R.,
oricât de lung s-ar uita pe stradă. Chiar dacă nu aş fi
preşedintele F.R.A.S., aş considera inadmisibil ca o asociație
automobilistică românească, indiferent de numărul mare sau mic de
membri pe care i-ar avea, să se împotrivească afilierii la forurile
mondiale ale Federației sportive a țării, descrisă de lege a fi de
interes național. Normal ar fi fost ca A.C.R. să sprijine F.R.A.S.
să se racordeze direct şi autonom la sportul european şi
mondial, nicidecum să o împiedice timp de şapte ani să se afilieze
la F.I.A. sau să-i pună tot felul de bariere sau condiții absurde,
în virtutea unei idei nostalgice de a-şi recăpăta controlul asupra
acestui sport, după modelul de dinainte de 1985.
Din păcate, toate autoritățile, indiferent cum s-au
numit ele de-a lungul acestor ani, fie M.T.S., fie A.N.S. ori
A.N.S.T., s-au bâlbâit în relaţia cu FIA, au făcut de fiecare dată
doi paşi înainte şi doi înapoi. S-a dovedit că nu există nimeni în
România, nicio personalitate care să pună piciorul în prag şi să
limpezească odată pentru totdeauna această situație. Ori eu sper să
fie domnul Marius Vizer acel om providențial, iar poziția înaltă pe
care a câştigat-o în sportul internațional să reprezinte acea
minune fără de care văd că nu se poate să intrăm şi noi românii în
normalitate, la 13 ani de la intrarea în vigoare a Legii Sportului,
care se presupunea că va reforma sportul. Ne-am reformat cum s-ar
zice pe ici pe colo, dar nu prin părțile esențiale. Chiar dacă
domnul Vizer nu cunoaşte toate dedesubturile acestui război
dintre F.R.A.S. şi A.C.R., sunt convins că dacă ar afla măcar puțin
din toată această epopee care a ajuns şi pe la Înalta Curte de
Justiție şi chiar şi pe la Curtea Constituțională a României, ar
şti să-i descrie domnului Jean Todt cam cum merg lucrurile în țara
noastră şi cum a fost posibil ca o Federație Națională cu 130 de
cluburi afiliate să fie izolată şi ținută atâția ani în anonimat,
din cauza unei asociaţii civile care prin forţa împrejurărilor
deține la F.I.A. un controversat drept de veto, pe care nu s-a
sfiit să îl utilizeze împotriva Federaţiei Române de Automobilism
Sportiv.
În încheiere, îi doresc mult succes domnului Marius
Vizer să-şi ducă la îndeplinire toate proiectele de reformare a
sportului, cu speranţa că aceste schimbări de viziune la cel mai
înalt nivel ierarhic din sport, vor avea ca rezultate concrete
printre altele şi normalizarea situaţiei sportului automobilistic
din România.
Ovidiu MAZILU
Preşedinte FRAS